lithium in combinatie met andere medicijnen

Regelmatig maak ik mee dat patienten zelf, maar ook huisartsen en specialisten niet goed weten welke medicijnen riskant kunnen zijn bij lithium. Helaas soms ook met vervelende gevolgen.

lithiummineraalOnlangs schreef Tweepolig in zijn blog over het effect van bijvoorbeeld pijnstillers op de lithiumspiegel: http://www.tweepolig.nl/blog/oh-ik-wist-alleen-dat-er-een-interactie-was/. Ook kreeg ik kort geleden een reactie over dit onderwerp. Daarom maar wat extra aandacht hiervoor.

Heel in het algemeen: welk medicijn je ook slikt, controleer eerst even of het samenkan met lithium. Meld ook altijd expliciet aan de arts dat je lithium gebruikt en vraag of hij/zij kan nakijken of er een interactie is.

Het belangrijkste risico is een te hoge lithiumspiegel. De lithiumspiegel gaat omhoog als bijvoorbeeld te weinig lithium wordt uitgescheiden door de nieren. Dit kan soms gebeuren onder invloed van andere medicijnen.

Meest gebruikte medicijnen die de lithiumspiegel kunnen verhogen zijn:
– antibiotica
– plastabletten
– NSAID’s
– RAS-remmers (vaak voor hoge bloeddruk voorgeschreven)

Let op: NSAID’s zijn pijnstillers die je zonder recept bij de drogist kunt kopen, zoals diclofenac en merken als naproxen, ibuprofen, voltaren, brufen, aleve. Paracetamol is geen probleem bij lithium.

Bij twijfel altijd even overleggen en liefst extra bloedprikken, zodat bekeken kan worden of de lithium-dosis tijdelijk moet worden aangepast. Helaas zijn niet alle artsen zich altijd bewust van deze risico’s. Let er dus vooral ook zelf op!
pillen2

 

6 Reacties op lithium in combinatie met andere medicijnen

  1. els schreef:

    helaas zijn ook niet alle bijwerkingen bekend bij iedere arts/tandarts. Meer en vooral betere voorlichting zou veel leed kunnen voorkomen.

  2. Tigerwoman schreef:

    Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik bv een ongeluk krijg en zelf niet meer kan vertellen dat ik Lithium gebruik. Een infuus is zo geprikt.
    Misschien toch een SOS penning aanschaffen?

  3. anja jess schreef:

    Mijn man is vorig jaar mei drie maanden opgenomen in een ziekenhuis geweest.
    Hij had een zeer ernstige lithium vergiftiging. Zijn toenmalige psychiater zei toen hij niet meer overeind kwam…kom op …neem een kop koffie en het gaat weer. Ik heb hem met een paar mensen in mijn auto gezet en naar eerste hulp ziekenhuis geraced. Ik kreeg even later te horen dat ik niet later had moeten komen of het was te laat geweest.
    Nu ligt mijn man alweer 4 weken in ziekenhuis hij had plotseling weer hoog lithiumgehalte en wordt nu ingesteld op andere medicijnen wat niet vlot loopt.
    De controle is nu heel goed!!!

  4. R. Hoekstra schreef:

    Dank voor je reactie. Helaas maken wij dat toch regelmatig mee. Soms vinden controles niet plaats. Vaak controleert men wel, maar niet op de juiste manier. Het komt inderdaad ook voor dat een lithiumvergiftiging niet herkend wordt. Lithium werkt vaak uitstekend, maar je moet er wel op een verantwoorde manier mee omgaan. Dit is jammer genoeg niet bij iedereen afdoende bekend.

  5. Demie schreef:

    Mijn hoogbejaarde moeder slikt al 14 jaar lithium. Sinds zij in een verzorgingshuis woont wordt zij niet meer voldoende gecontroleerd op de lithiumspielel. Elke keer moet ik erachter aan om bloed te laten prikken. Nu heeft zij alle symptonen van een ernstige lithiumvergifting maar de huisarts weigert ondanks aandringen van ons haar op te laten nemen. Zij zat door haar benen, kan niet normaal meer zitten, is verward en het lijkt of ze in een soort coma is, laat haar urine lopen en drinkt niet genoeg. Na heel lang aandringen is nu eindelijk bloedgeprikt. Uitslag lithium is te hoog en nog wordt er geen actie ondernomen. Ik heb de eerste hulp gebeld maar wordt gewoon afgebekt. Wij zijn teneinde uit

  6. R. Hoekstra schreef:

    Beste lezer,
    Is hier inmiddels actie op ondernomen?
    Vr.grt,
    R. Hoekstra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *