Hoeveel slaap is genoeg?

Al vele malen heb ik benadrukt dat een goede nachtrust, een vast ritme, van groot belang is voor de bipolaire patient. Zie ook: http://www.deltamania.nl/7-tips-voor-een-betere-slaap/ en bijvoorbeeld: http://www.deltamania.nl/slaap-een-belangrijk-fenomeen-voor-de-bipolaire-patient/.

Maar hoeveel slaap heeft een mens nodig?
Dit hangt met verschillende factoren samen, maar leeftijd is de belangrijkste. Grofweg heeft een schoolgaand kind 9 tot 11 uur nodig en een volwassene 7 tot 8 uur. Andere factoren die hiermee samenhangen zijn: zwangerschap (zeker in het begin heb je meer slaap nodig), eerder slaaptekort (na meerdere nachten slecht slapen, heb je meer slaap nodig) en de slaapkwaliteit (word je bijvoorbeeld vaak onderbroken in de slaap).

Sommige mensen zeggen dat ze zich fit voelen na maar enkele uurtjes slaap. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen die altijd zo weinig slapen toch minder goed functioneren bij complexe taken.

Woman Sleeping

1 reactie op Hoeveel slaap is genoeg?

  1. wil overman schreef:

    Al heel wat jaren slaap ik slecht, eerst werd gedacht aan slaapapneu. dat is heel ver onderzocht en behandeld van beugel tot diverse operaties. het slechte slapen bleef echter bestaan. ik slaap zonder medicatie 4 á 5 uur weliswaar erg vast. ik slaap ook zo in binnen 3 minuten ben ik vertrokken.
    Met medicatie slaap ik 6 á 7 uur maar vaak nog korter.ook hier slaap ik met 3 minuten in, wordt vaak tussen 2 en 3 uur wakker,maar slaap dan toch weer verder. ik ga rond 23.00 uur naar bed wordt tussen 5 en 6 uur wakker. bij slechte nachten zit ik ook wel eens om 3 uur beneden.met als gevolg dat ik ’s middags ontzettend moe ben. een hazenslaapje vaan een uur werkt meestal wel. als ik overdag niet slaap heeft dat geen invloed op het slaapgedrag s nachts. ik vraag mezelf steeds af of dit nog wel gezond is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *